بر لبه ی پرتگاه | نقد و بررسیِ Destiny

 

 

 

 

 

جای شما خالی ، همین دو روز پیش با عمو ، پسر خاله و پسر عمه و … خلاصه یک ایل بلند شدیم و به سمت مریخ حرکت کردیم . در اواسط راه با این که شهاب سنگ های زیادی جلویمان را گرفته بودند و تقریبا سیستم هواکش سفینه هم به هم ریخته بود و بوی گند حاصل از لوبیا های دیشب همه جا را برداشته بود ، خوشبختانه با رانندگی دیوانه وار پسر خاله ام ، مقداری قرصِ ضد نفخ و همین طور تلاش قابل تقدیر عمه ی مادربزرگِ دوست ** ِ عزیزم برای رفع مشکل سیستم تهویه ، بالاخره به سیاره ی مریخ رسیدیم . خوشبختانه هنوز آن هوای پر از خاک و حال به هم زنش پا بر جا بود . با کمی قدم زدن روی این سیاره و کمی بالا پایین پریدن حالمان بهتر شد . در حال قدم زنی با دوستم بودیم که ناگهان اتفاقی حالمان را به هم ریخت . سیاره ای زیبا را کشف کرده بودیم که مطمئنا می توانست « سرنوشتمان » را رقم بزند.

* این مقاله لحن طنز گونه‌ای خواهد داشت. از همین جا با این نکته کنار بیایید. بعدها از همین پارسی گیم نقد جدی تری را خواهید خواند*

Destiny All Cover Art بر لبه ی پرتگاه | نقد و بررسیِ Destiny

Destiny

اثری از : Bungie

با سبکِ : اکشن اول شخص ، شوترِ آنلاین

بر روی: PS3 , PS4 , X360 , X1

روشِ بازی : تک نفره ، چند نفره آنلاین

یک ایده . ایده ای که به تنهایی توانست نظر جمعی از با استعداد ترین سازندگان بازی در جهان را جمع کند . 170 کلمه ای که مقدمه را تشکیل داد دقیقا همان چیزی بود که اعضای استدیوی بازی سازیِ Bungie  در ذهن خود می پروراندند و آن قدر بر  روی آن تبلیغ کردند که …

destiny10424141280jpg a29c49 1280w بر لبه ی پرتگاه | نقد و بررسیِ Destiny

با دوستانتان حال کنید !

به یاد بیاورید زمانی را که بر لبه پرتگاهی بودید

خلاصه بازی جدیدی در آن گرمای تابستان که دیگر خبری ازش نیست و یادها و خاطراتش را در قلبمان ماندگار کرد ، عرضه شده است . این بازی ، دقیقا بر لَبِ ی تپه ای ایستاده و از جایش تکان هم نمی خورد . گاه به سمتِ افتادن در دره می رود و گاه به سمت بالای تپه که پر از سرسبزیست خود را هُل می دهد . این است که هیچ وقت به هیچ سمتی حرکت نمی کند و برای همیشه در لبه ی پرتگاه خواهد ماند . داستانِ سرنوشت دقیقا همان چیزی است که در مقدمه خواندید. بدون هیچ تغییری ، در ابتدای بازی یک « روحِ مکانیکی » به دنبال شما می گردد . پس از پیدا کردنتان می گوید که شما سال ها به خواب ابدی فرو رفته بودید و اکنون این روح شما را نجات داده است . خوبیِ این روح آن است که کسی نمی تواند او را ببیند و تا پایان راه به شما کمک خواهد کرد.

destiny alpha night screenshot 2 بر لبه ی پرتگاه | نقد و بررسیِ Destiny

بر لبه ی پرتگاهی بودید !

داستانِ آب

دقیقا زمانی که شما با روح مواجه می شوید او  شروع می کند به تعریف کردنِ داستانی برای شما . از زمانی که شما سیاره ی جدید را کشف کرده اید ، تباه شدگان پیِ تصرف این سرزمین به شما حمله ور می شدند و این نگهبانان بودند که باید از سرزمین و مردمشان دفاع می کردند. در ابتدای بازی و هگامی که شما باید نگهبان خود را سازید دستتان به بهترین شکل ممکن باز است . البته نکته این جاست که همه ی این جنگ ها و دعوا ها بر سرِ آب است . منبعی حیاتی که دیگر در سیاره ی زمین در حال تمام شدن بود و اکنون تمام این جنگ ها و کشتارها بر سرِ این منبع حیاتیست. در ابتدا باید از بین سه سطحِ تایتان ، جادوگر و شکارچی یکی را انتخاب کرده و وارد منوی شخصی سازی شوید. شما می توانید جنسیت ، مو ، چهره و نشانِ روی صورت را تغییر داده و به دلخواه خود در آورید . همچنین کاراکتر شما می تواند انسان ، هوشیار و یا بیگانه باشید. این سه ملیت نیز بسیار با یک دیگر متفاوت هستند.

destiny 6 بر لبه ی پرتگاه | نقد و بررسیِ Destiny

هیچ کس نمی تواند منکر شباهت این بازی به مجموعه ی هِیلو شود

دست ، دست ، دست !

شما در هر مرحله ای که می جنگید ، می توانید 2 نفر دیگر را نیز با خود همراه کنید. در همین ابتدا می خواهم با شما روراست باشم ؛ تجربه ی سرنوشت  به تنهایی هیچ لذتی ندارد و البته خیلی هم سخت است . به همین دلیل برای اینکه بتوانید از سرنوشت لذت کامل را ببرید باید دوستانتان را نیز با خود همراه کنید . جالب این جاست که حتی تجربه ی بازی به صورت تک نفره نیز به اتصالِ اینترنت نیازمند است. در پایان هر مرحله شما با یک غول آخر سر و کله می زنید که در اوایل سخت بوده ولی در ادامه وقتی قلق کار دستتان بیاید بسیار آسان خواهد شد. اما جالب این جاست که سازندگان بازی انقدر شوخ طبع بوده اند که از 4 جهتِ کنترلر نهایت استفاده را برده و قابلیت های جالبی را برای شما تدارک دیده اند. به وسیله ی این جهات می توانید چهار عملِ رقصیدن (آن هم چه رقص ریزی) ، اشاره کردن ، نشستن بر روی زمین و دست تکان دادن را انجام دهید.

wtRUNtc 628x353 بر لبه ی پرتگاه | نقد و بررسیِ Destiny

بیا وسط

لِیلی مرد بود یا زن ؟!

سرنوشت حالتی عجیب دارد. بازیِ اول شخصی است که بعضی مواقع نیز در حالت سوم شخص شما را گرفتار می کند . برای مثال وقتی که به برج (پناهگاهتان) می روید بازی سوم شخص می شود یا وقتی که می خواهید ضربه ای قدرتمند به دشمنانتان بزنید بازی سوم شخص می شود . همین است که می گویم بازی در بینِ سوم شخص و اول شخص گیر افتاده است و ما را هم اسیر می کند . شما اصلا نمی دانید چه زمانی دارید اول شخص بازی می کنید و چه زمانی سوم شخص . مراحل بازی در سیارات مختلفی جریان دارد و همین طور یک دنیای متفاوت برای قرار دادن بازیباز ها در کنار یک دیگر نیز تدارک دیده شده است که بسیار برای این بازی مناسب است اما این بخش متاسفانه در برابر بازی هایی مانند Battlefield 4 حرفی برای گفتن ندارد.

destinyguardians 628x314 بر لبه ی پرتگاه | نقد و بررسیِ Destiny

از راست به چپ
جادوگر – تایتان – شکارچی

آب پرتقال + گِل + یک قاشق چای خوری موسیقی

گرافیک و گیم پلیِ سرنوشت واقعا بی نظیر است . در بعدِ گرافیک شما حتی در این نسل نیز شاهد جلوه های ویژه ی بسیاری بودید که البته بی شباهت به سری هِیلو نیز نیستند . اما در بعد گیم پلی باید بگویم بازی هم سخت و هم لذت بخش است . نه مانند ارواح تاریک خیلی سخت (و خیلی لذت بخش) است نه مانند سری فرقه ی اساسین خیلی آسان و لذت بخش است . دقیقا در میانه ی این دو بلکه کمی هم به سمت ارواح تاریک می توانید گیم پلی سرنوشت را مشاهده کنید . اتفاقا جالب اینجاست که بازی بر خلاف دیگر بازی ها در ابتدای راه خیلی خیلی سخت است و هر چه جلوتر می روید و اسلحه های بیشتری به دست می آورید آسان تر می شود. اما قدرت گیم پلی بازی فقط به این خلاصه نمی شود ؛سورپرایز ها و هیجاناتی در قلب این قسمت از بازی نهفته است که شما حتی فکرش را هم نمی توانید بکنید . برای مثال در یکی از قسمت های بازی شما شمشیر تاریکی را به دست می گیرید و بازی حالتی جوگیرانه به خود می گیرد . قابلیت های جالب دیگری نیز در ادامه ی بازی قرار گرفته است که تجربه شان را به عهده ی خودتان می گذاریم.

h581 بر لبه ی پرتگاه | نقد و بررسیِ Destiny

گرافیک بازی در نسل هشتم بی مانند است

بی خیالِ ترافیک

برای اجرای سرنوشت دردسر زیاد باید بکشید ، اول از همه این که برای اجرای آن تقریبا یک شب باید وقت بگذارید تا آپدیتی معادل 170 مگابایت با کمترین سرعت ممکن دانلود شود (اینترنت من 2 مگ است) سپس باید کلی ارور را تحمل کنید تا وقتی از آن مرحله هم گذر کردید مشکلاتتان تازه شروع می شود . اول از همه باید اینترنت پر سرعت داشته باشید ؛ بازی با 128 و 256 احتمالا اجرا نمی شود . بعد از آن اینکه بعد از هر بار رفتن به بازی و آمدن بیرون نیز کُلی از ترافیک مصرفیتان می رود که این یک ایراد بزرگ است . در کل اگر از آن بچه پول دار ها هستید که پول اینترنتتان برایتان مهم نیست به سراغ سرنوشت بروید و در غیر این صورت باید قید بازی را بزنید زیرا سرنوشت کلِ ترافیک 1 سال اینترنت و همین طور حوصله ی با ارزشتان را در جا قورت می دهد. صداگذاری بازی کمی لَنگ می زند . شما در بیشتر قسمت های بازی تنها صدایی که می شنوید صحبت کردنِ روحتان است که او هم آن قدر حرف می زند که سرتان درد می گیرد. اما موسیقی بازی خوشبختانه از محلول اشباع شده از مشکلاتِ این بازی جان سالم به در برده است . موسیقی بازی یک اثر هنریِ جدید و زیباست که بدون آن یکی از پایه های خانه ای که بازی در آن ساخته شده در خطر سقوط قرار خواهد گرفت.

2672129 9671761540 Desti بر لبه ی پرتگاه | نقد و بررسیِ Destiny

سرنوشت ، صفحه ی شخصی سازی وسیعی دارد

چه بگویم که هر چه بگویم کم است

نتیجه گیری برای این عنوان مشکل ترین کار است . الان من واقعا نمی دانم چه بگویم ! به این دلیل که بازی علاوه بر این که « بسیار » زیباست اشکالات زیادی هم دارد . اشکالاتی که از زیبایی بازی تا حد زیادی می کاهند . اما قطعا نمراتی مانندِ 6.5 و کمتر از آن برای این عنوان مناسب و درخور توجه نیست . اصلا کار درستی نیست که به یکی از بهترین بازی های آنلاینِ سال 2014 و یا حتی یکی از بهترین بازی های آنلاین تاریخ چنین نمره ای را بدهیم. بازی ای که بخش چند نفره و داستانی را با یک دیگر ترکیب کرده و معجونِ آب پرتقالی را به وجود آورده است . اما شاید اکتیویژن نیز در اشکالات بازی دخیل است ؛ شاید بانجی خسته بوده و نمی توانسته یک بازی شاهکار را رقم بزند و هزاران دلیل که به ما می گویند سرنوشت بهترین بازی سال نخواهد شد و شاید حتی لقب بهترین بازیِ آنلاین سال را نیز کسب نکند . همان طور که گفتیم سرنوشت در لبه ی پرتگاه قرار دارد ؛ اما نکته این جاست که بستگی به شما دارد که او را به کدام سمت سوق دهید . می توانید محکم او را بکشید و یا این که هلش دهید تا در اعماق تاریکی فرو رود . در مورد این بازی همه چیز به شما بستگی دارد و اصلا فکرش را هم نکنید که منتقدِ فلان سایت چه می گوید و یادتان باشد که این بازی فقط برای شما ساخته شده است .

گیم پلی : 9

گرافیک : 10

صدا : 8

داستان : 8

جذابیت : 9

نوآوری : 9

ارزش تکرار : 10

نمره ی بازی : 9

نکات مثبت: وجود امکاناتی نظیر رقص ، گرافیک عالی ، ترکیب بخش آنلاینِ چند نفره با بخش داستانی ، سورپرایز های سازندگان ، داستان جالب

نکات منفی: لذت نبردن از بازی در حالت تک نفره ، بازی فقط آنلاین است ! بای بای ترافیک ! بخشِ جنگ های گروهی واقعا به درد نخور است .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 27 بهمن 1393برچسب:,

] [ 11:3 ] [ محمد گیمر ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه