من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief

من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief
Thief (1)

نظرتان در مورد عیار ها چیست؟! به نظرتان یک عیار چه ویژگی هایی دارد؟! سریع بودن، شبح وار بودن، فضول بودن، وجدان نداشتن! خوب راستش را بخواهید این  ها ویژگی های خوبی برای یک عیار حرفه ای به نظر می رسند. ولی عیاری که ما از او حرف می زنیم ممکن است بعضی از این ویژگی ها را داشته باشد، ولی برای او اتفاقاتی می افتد که مجبور است از تمام توانایی هایش نه فقط برای دزدی و کسب ثروت بلکه باید برای پی بردن به  سرنوشت خودش و دیگران نیز استفاده کند و این مهمترین هدف او خواهد بود.

Thief 2 355x365 من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief

Thief

نام بازی: Thief

ناشر: Square Enix

سازنده: Nixxes Software, Eidos Montreal

پلتفرم ها: PC,Xbox360, Xbox ONE, Playstation 3, Playstaion 4

سبک: اکشن – مخفی کاری

تاریخ انتشار: فبریه ۲۰۱۴

پلفترم تست شده: PC

به طور کلی داستان عیار(Thief) یک داستان نسبتا کلیشه ای را تعریف می کند. البته به این معنی نیست که با داستان خیلی بدی روبرو هستیم. ولی هر اتفاقی را می توانید از قبل حدس بزنید و سرنوشت شخصیت ها و پایان بازی را از قبل می دانید!  گرت (Garret) ضد قهرمان داستان ما طبق معمول مشغول دزدی است که ناگهان با دختری به نام ارین (Erin) بر می خورد- ارین نیز یک عیار است- که ظاهرا از قبل با هم آشنایی داشته اند. در همان ابتدای بازی متوجه می شویم این دو نفر نمی توانند گروه خوبی باشند و هر دو در نقطه مقابل هم قرار دارند. گرت دائما به ارین امر و نهی می کند اما ارین جوان تر است و کله شق تر! و دائما به گرت می گوید که من می توانم از خودم مراقبت کنم. گفتگو های این دو در ابتدای بازی در نوع خود جالب است و به خوبی به شخصیت های این دو نفر آشنا می شوید. موضوع جالب اینجاست که رابطه ی این دو مثل دوبرادر وخواهر است تا دو عاشق و این موضوع به رابطه ی این دو شخصیت کمک خوبی کرده است. کمی بعد چندین اتفاق با هم می افتاد که محوریت اصلی داستان را تشکیل می دهند. یکی اینکه به وجود یک سنگ باستانی پی می برید که تمام بدبختی های مردم شهر و ماجراهایی که در طول بازی خواهید دید از آن ناشی می شود، دوم اینکه شما بیهوش می شوید و تمام حوادث آن شب را فراموش می کنید و اصلا به یاد نمی آورید که چه اتفاقی برای ارین افتاد و در نهایت نیز با یکی از شخصیت منفی داستان آشنا می شوید که همه جا به دنبالتان است. سازندگان بازی خیلی سعی داشته اند از همان ابتدا انگیزه ی کافی برای ادامه بازی در شما ایجاد می کنند ولی همانطور که قبلا هم گفتم داستان بازی بسیار قابل پیش بینی است و دقیقا شخصیت ها در جایی خودشان را نشان می دهند که شما حدس می زدید ، اما داستان بازی انگیزه کافی برای ادامه بازی نخواهد بود. در کل نمی توان داستان بازی چندان درگیر کننده دانست و اصلا اهمیتی نخواهید داد در پایان چه اتفاقی برای شخصیت های بازی خواهد افتاد. کارگردانی ضعیف میان پرده ها را نیز فراموش نکنید!

Thief 1 628x353 من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief

من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief

اما می رسیم به گیم پلی بازی که صحبت در مورد آن زیاد است. گیم پلی بازی کاملا بر اساس کار های یک عیار شکل گرفته است. خوب اول از همه باید به شما بگویم که بهترین دوست شما تاریکی است. گرت می تواند تقریبا هر منبع نوری را خاموش کند . نکته بعدی اینکه درست مانند یک عیار باید اول تصمیم بگیرید که چه مسیری را باید انتخاب کنید و باید گفت که سازندگان در این زمینه خوب عمل کرده اند. هر مسیری مزیت ها و محدودیت های خودش را دارد. ممکن است پا در مسیری بگذارید که پر از تله است اما در عوض با نگهبان های کمتری مواجه خواهید شد و یا درست از جایی سر در بیاورید که پر از نگهبان است. خوشبختانه طراحی مراحل و البته قابلیت های گرت به نوعی است که می توانید از قبل مسیر مورد نظر را بررسی کند. اما نکته جالب اینجاست که شما باید با تصمیمی که گرفته اید کنار بیایید، ممکن است در آن مسیر با آیتم های مخفی و یا اتاق های مخفی بربخورید. این نکته مثبتی برای بازی به حساب میاید و ارزش تکرار بازی را تا حدودی بالا می برد. صحبت از تله و آیتم شد، شما در بازی قابلیت با نام تمرکز یا همان فوکوس دارید، این قابلیت به شما کمک می کند که بتوانید رد مسیر تله ها و یا آیتم های با ارزش را پیدا کنید البته فراموش نکنید که این قابلیت را می توان ارتقا داد که در مبارزات و انجام کار های مخفی کاری تاثیر دارد هر چند بسیار کم! و اما سلاح های شما، سلاح ها شما فقط یک کمان و یک چماق می باشد. اما نگران نباشید! تیر های متنوعی برای کمان شما در نظر گرفته شده است. تیرهایی برای کشتن نگهبانان، تیری حاوی آب برای خاموش کردن مشعل و همچنین تیری که به طناب مجهز است و رسیدن به مکان های بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد. نکته مثبت دیگر نحوه طراحی تیر های این کمان است، تیر ها فقط برای کشتن نیستند بلکه برای رسیدن هر چه بهتر به اهدافتان طراحی شده است. نحوه بازی کردن شما نیز به خودتان بستگی دارد ولی شخصا به شما توصیه می کنم راه مخفی کاری را در بازی در پیش بگیرید و در سکوت همه کارهایتان را انجام بدهید، اینطوری هم لذت بیشتری خواهید برد وهم اینکه گرت چندان در مبارزات رودررو و نزدیک قوی نیست! یعنی افتضاح است!

Thief2 628x353 من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief

من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief

نوبتی هم باشد نوبت نکات منفی بازی است که متاسفانه تا حدود زیادی از ارزش بازی کاسته است. اول از همه می رسیم به هوش مصنوعی دشمنان، البته نه این که نمره بسیاری بدی در این بخش بگیرد، نگهبانان با هر صدایی مشکوک می شوند، جسد هر حیوان و انسانی را که ببینند فورا به دنبال شما می گردند، اما مشکلاتی هم دارند مانند کور بودن بیش از حد آنها! حتی بعضی وقت ها در روشنایی نیز از کنار شما عبور می کنند اما متوجه شما نمی شوند. البته ایراد دیگری که از هوش مصنوعی می توان گرفت این است که آنها متوجه غیاب نگهبانان دیگر نمی شوند. متاسفانه تنها کاری برای حواس پرت کردن دشمنان می توانید انجام بدهید این است که یک شئ ای را به اطراف پرتاب کنید. گرت سوت زدن و یا حتی سکه پرتاپ کردن هم بلد نیست! شما فقط می توانید یک عدد شی با خودتان حمل کنید و وقتی هم که به یک شی دیگر لازم دارید، از محل مورد نظر به یک نحوی دور شده و دیگر لازمتان نمی شود. یک نکته منفی دیگر این است بازی تمام ویژگی هایش همان اوایل بازی رو می کند و اواخر بازی حس اینکه بازی تکراری شده است به شما دست خواهد داد. فقط مراحل هستند که تغییر می کند و باز هم باید با همان روش هایی که مراحل اول را سپری کردید جلو بروید. نکته منفی دیگر که تاثیر بسیاری بدی بر روی بازی گذاشته است طراحی خود شهر است. اول از همه اینکه باید برای رسیدن به ماوریت هایتان (چه اصلی و چه فرعی) مسیر طولانی ای را طی کنید. موضوع اینجاست طراحی شهر بسیار تکه تکه است و لودینگ های پی در پی را نیز حسابی روی اعصاب شما خواهد بود. مسیر های داخل شهر محدودیت های بیشتری نسبت به خود مراحل اصلی دارند و این موضوع گاهی اوقات برای شما بسیار خسته کننده خواهد بود. این موضوع برای رسیدن به اهداف مراحل اصلی شاید چندان به چشم نیاید چون وارد مرحله اصلی شده و مدت زیادی در گیر آن مرحله خواهید بود. اما زمانی که مراحلی فرعی را از Basso ، دوست گرت، دریافت می کنید متوجه خواهید شد چه مسیری را بیهوده آمده اید. بله درسته! جواهرات و یا نقاشی های گران قیمتی به دست خواهید آورد که به درد کالکشن شما خواهد شد. اما به دست آوردن این آیتم ها مثل آب خوردن است! جایزه شما فقط نباید به دست آوردن یک تابلوی نقاشی باشد بلکه باید یک طراحی مرحله خوب برای به دست آوردن این جایزه باشد. حالا همان مسیر را دوباره باید بگردید! البته طراحی شهر آنقدر ها هم بد نیست، کلی راه مخفی و آیتم در شهر پخش شده است که البته گاهی اوقات ممکن یک ضد حال اساسی بخورید چون شی نه چندان با ارزشی بدست آورده اید! ولی طی کردن چند باره مسیر های تکراری واقعا خسته کننده است. دلم نیامد از این یکی بگذرم و آن مرحله پنجم است! ریتم این مرحله به هیچ عنوان با سبک مخفی کاری مچ نیست و فقط حوصله شما را سر خواهد برد( لااقل من که اینطور بودم) درست است که از لحاظ داستانی جزو مهمترین مراحل بازی به حساب می آید ولی ای کاش سازندگان بازی راه دیگری را در پیش گرفته بودند.

Thief 3 628x353 من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief

من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief

گرافیک بازی را می توان یک زنگ خطر واقعی برای پی سی باز ها به حساب آورد! اگر تابه حال توانسته اید به هر نحوی بازی هایی مثل AC 4 را بر روی سیستمتان اجرا کنید، با عیار به مشکل برخواهید خورد، مگر اینکه کلی با تنظیمات بازی ور بروید! اما جدای از این حرف ها گرافیک بازی بالاست و بسیار سنیگن! نور ها و سایه ها عالی کار شده اند و بر روی بافت ها بسیار خوب کار شده است با خصوص بافت لباس گرت. اما انیمیشن های صورت و بدن شخصیت ها چنگی به دل نمی زند و به هیچ عنوان نمی توان گفت نسل هشتمی است. طراحی محیط به خوبی صورت گرفته و تم تاریک واسرار آمیز بازی را به خوبی نشان می دهد. اما موضوعی که کمی برای من عجیب است فضای شهر و زمان اتفاقات بازی است. در بازی  با وجود اینکه برق اختراع شده است ولی ما شاهد یک فضای استیم پانکی مثل بازی Dishonored نیستیم و باقی فضای شهری از جمله مانند ساختمان، شخصیت ها همگی به صورت قرن… شاید هجدهمی و یا نوزدهمی باقی مانده اند. شاید فکر می کنید کمی بیش از حد ایراد گرفتم! ولی راستش را بخواهید اینجا کمی نظر من در مورد فضای شهری بیش از حد شخصی شده است. ولی شاید سازندگان بازی فضا و اتمسفری دیگر در ذهن داشته اند و قصد نداشتند فضای بازی از لحاظ زمانی کاملا مشخص باشد.

Thief 4 608x365 من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief

من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief

صدا گذاری بازی را می توان گفت در سطح نسبتا خوبی قرار دارد. صدای پیشه شخصیت ها کارشان را خوب انجام داده اند و موسیقی بازی نیز به خوبی حال و هوای تم تاریک بازی را منتقل می کند. اما گاهی اوقات صدای شخصیت ها در میان پرده ها بسیار پایین می آید، همچنین نگهبانان حرف های بسیار تکراری را ردوبدل می کنند که کمی از ارزش این بخش کاسته است.

سخن پایانی: Thief آن بازی ای نیست که من انتظارش را می کشیدم. اشکالات ریز و درشتش باعث شده تا حدودی از ارزش بازی کاسته شود اما با این حال اگر از طرفداران این سبک و عاشق جمع کردن آیتم های مختلف هستید. Thief انتخاب خوبی است اما اگر هنوز این بازی را تجربه نکرده اید بهتر است سطح انتظارهایتان را پایین تر بیاورید اینطوری شاید لذت بیشتری از بازی ببرید.

 

Thief 1 628x343 من شبح هستم | نقد و بررسی بازی Thief

 



نظرات شما عزیزان:

جیب نیوز
ساعت20:37---28 مرداد 1393
باید بازی خوبی باشه بازم مـــــمـــــــنــــــون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:,

] [ 10:30 ] [ محمد گیمر ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه