مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault

مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault
Halo Spartan Assault-2

محبوب‌ترین عنوان انحصاری کنسول Xbox بالاخره به ویندوز، موبایل‌ها و تبلت‌ها هم آمد. این نسخه از Halo، قطعاً از لحاظ شمایل ظاهری، صداگذاری و احساسی که موقع بازی کردنش دست می‌دهد شبیه نسخه‌های اصلی این سری است. اما در کنار این شباهت‌ها، گیم‌پلی تازه‌ی این بازی و کنترل پیچیده‌ی آن باعث می‌شود Halo: Spartan Assault در حد و اندازه‌های نام آن ظاهر نشود.

 

Halo spartan assault boxart مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault

Halo Spartan Assault

سازنده: ۳۴۳ Industries و Vanguard Entertainment

ناشر: Microsoft Studios

سبک: شوتر بالابه‌پایین

پلتفرم‌ها: Microsoft Windows, Windows Phone, Xbox 360, Xbox One

تاریخ‌های انتشار:

ویندوز و ویندوز فون: ۱۸ جولای ۲۰۱۳

اکس‌باکس وان: ۲۴ دسامبر ۲۰۱۳

اکس‌باکس ۳۶۰: ۳۱ ژانویه ۲۰۱۴

 

 

شرکت‌های ۳۴۳i و Vanguard Entertainment سازندگان این بازی هستند و مثل همیشه، مایکروسافت ناشر آن. همانطور که اشاره شد، این بازی اساساً برای ویندوز ۸ و ویندوز فون ۸ ساخته شده‌است. اما بعد از عرضه‌ی Xbox One، برای این کنسول نسل هشتمی هم منتشر شد و اوایل امسال هم برای ۳۶۰ عرضه خواهد شد. بازی شامل ۲۵ مرحله است که بسته‌های دانلودی برای ارائه‌ی محتوای بیشتر هم در درسترس قرار خواهد گرفت.

چالش اصلی سازندگان به گفته‌ی خودشان این است که چگونه حس و حال نسخه‌های پیشین هیلو را روی صفحات موبایل و تبلت بیاورند. آن‌ها این موضوع را در ذهن داشتند که گیم‌پلی بازی باید جوری باشد که تمام المان‌هایی که باعث محبوبیت هیلو شده است را شامل شود و طرفداران سرسختِ این عنوان را راضی نگه دارند. برای یک بازی موبایلی، مأموریت‌ها باید بخش‌های مختلف و کوتاه تقسیم شوند، در غیر این صورت هر بازی‌ای، حتی اگر هیلو هم باشد روی یک صفحه‌ی ۵ اینچی خسته‌کننده می‌شود.

c11291 Halo Spartan ault Screenshot Alien Forest 628x353 مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault

مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault

Spartan Assault به خوبی موفق شده یک هیلوی واقعی باشد. تقریباً تمام عناصر آشنای هیلو را در خود دارد: به سرقت بردن ماشین‌های دشمنان، دزدیدن اسلحه‌های پلاسمایی و دوربین‌دار و پرتاب نارنجک‌های بنقش و آبی. همچنین دشمنان و وسایل نقلیه هم از سری اصلی به اینجا آمده‌اند. ماشین‌ها مختلفی در بازی وجود دارند اما شما تنها می‌توانید یک مدل تانک را برانید. تنوع دشمنان هم به حدی هست که در طول بازی احساس تکراری بود نکنید.

داستان بازی بین اتفاقات Halo 3 (در سال ۲۵۵۳) و Halo 4 (در سال ۲۵۵۷) رخ می‌دهد که به نحوی از طریق چشمان دو سرباز اسپارتان روایت می‌شود. تمام مرحله‌ها و مأموریت‌های Spartan Assault در واقع توسط سربازانی که در کشتی فضایی Infinity حاظر هستند، از طریق تبلت‌های موجود در کشتی، بازی می‌شوند. دو سرباز اسپارتان به نام‌های Palmer و Davis  در سیاره‌‌ای حاظر هستند تا مورد حمله‌ی دشمنان (که طرفدارن واقعی هیلو به خوبی آن‌ها را می‌شناسند: Covenantها) قرار می‌گیرد.

اگرچه داستان ممکن است سطحی به نظر برسد، اما به خوبی روایت می‌شود. کات‌سین‌ها بسیار دیدنی هستند و صداگذاری آن‌ها به خوبی انجام شده است. این جزئیات و دقت به کات‌سین‌ها داخل خود بازی هم مشهود است. ویژگی مثال زدنی Spartan Assault صداگذاری آن است. اگر با هدفون‌ها با کیفیت بازی را انجام دهید به اهمیت صداها در هیلو پی خواهید برد. صدای مرموز یک Ghost، فریادهای خاص یک Elite و صدای ریلود شدن اسلحه‌های معروف سری هیلو همگی در این بازی با جزئیات و به خوبی شنیده می‌شوند.

h10214 Halo Spartan ault Screenshot Focus Rifle Defense 053B3D7F 628x353 مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault

مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault

روی کاغذ، تنوع گیم‌پلی بسیار خوب است و یادآور نسخه‌های پیشین است. با دیدن تریلرها و عکس‌ها، شاید هر کسی به خودش بگوید این همان هیلوی همیشگی‌ست که فقط زاویه‌ی دوربین آن عوض شده. Spartan Assault شامل مبارزه‌های تن به تن، راندن وسایل نقیله و به کارگیری قابلیت‌های خاص لباس سربازهاست. اما وقتی برای اولین‌بار می‌خواهید هرکدام از موردها را امتحان کنید، ناامید خواهید شد. تقریباً برای هرکاری غیر از حرکات اولیه‌ی شخصیت قابل بازی به مشکل برخواهید خورد. کنترل حرکات با انگشت شست چپ و شکلیک با شست راست شاید مشکل نباشد، اما موقعی که دکمه‌های فراوان دیگری نیز در گوشه و کنار صفحه باشند همه‌چیز پیچیده می‌شود.

از طرف دیگر، نسخه‌ی ویندوزی بازی هنگامی که با ماوس و کیبرد بازی می‌شود بسیار لذت‌بخش است. نشانه گرفتن یک نارنجک با ماوس به مراتب راحت‌تر از استفاده از صفحات لمسی است.  با وجود اینکه Spartan Assault چه روی موبایل چه روی ویندوز یک بازی است و مراحل مشابهی را ارائه می‌کند، چنان به نظر می‌رسد که نسخه‌ی موبایل حداقل در زمینه‌ی گیم‌پلی ضعیف‌تر از نسخه‌ی ویندوزی است. امکان پشتیبانی از کنترلر Xbox 360 هم در بازی وجود ندارد که اقلاً بازی‌کننده از شر صفحه‌ی لمسی روی موبایل راحت شود.

بعد از انتخاب یک وسیله‌ی مناسب برای کنترل بازی،‌ Spartan Assault به شما انگیزه‌های زیادی برای دوباره بازی کردن می‌دهد. مدال‌ها، اچیومنت‌ها، چالش‌ها و رتبه‌بندی بازیکنان سبب می‌شود که بازی ارزش تکرار بالایی داشته باشد. با بالاتر بردن درجه‌ی سختی بازی می‌توانید امتیاز بیشتر بگیرید، مثلاً فعال کردن حالت‌هایی مثل خشمگین‌تر کردن دشمنان یا کاهش میزان مهمات می‌تواند ضریب افزایش امتیازات را بالا ببرد. مراحل بازی از تنوع خوبی برخودار هستند. هنگامی که از راه رفتن‌های طولانی خسته شدید می‌توانید سوار وسایل نقلیه‌ی مختلف شوید و از طریق آن‌ها دشمنان را شکست دهید.

x914049 Halo Spartan ault 630x355 628x353 مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault

مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault

هیلو همیشه سعی کرده‌است بهترین گرافیکِ زمان خود را ارائه کند. یادمان هست که هیلو ریچ و ۴ چه گرافیک عالی‌ای داشتند، به طوری که اجرای آن‌ها روی کنسول قدیمی مایکروسافت حتی باورنکردنی به نظر می‌رسید. در مورد Spartan Assault شاید گرافیک به این اندازه مشهود نباشد اما کم و کاستی هم ندارد. در نسخه‌ی موبایل و تبلت به دلیل محدودیت سخت‌افزار، سعی شده تا حد امکان بازی از لحاظ ظاهری زیبا به نظر برسد. جزئیات اشیای موجود در هر لحظه مناسب هستند و استفاده‌ی صحیح از رنگ‌ها در اجزای صحنه باعث شده بعضی نقص‌های گرافیکی کمتر به چشم بیایند.

امتیازهایی که در طول بازی به دست می‌آورید را می‌توان صرف خرید اسلحه‌ها یا تجهیزات جدید برای سربازان کرد. تنوع سلاح‌های بازی به اندازه‌ی کافی خوب است اما با خرج کردن کمی XP می‌توانید به اسلحه‌هایی مانند Sniper Rifle دسترسی داشته باشید که قطعاً نیاز خواهد شد. علاوه بر امتیازتی که از بازی به دست می‌آید، می‌توان از طریق فروشگاه مایکروسافت هم محتویات مختلفی خرید که داخل بازی وجود ندارد. کسانی که نسخه‌ی ویندوزی Spartan Assault را پیش‌خرید کرده باشند از ۶۶ درصد تخفیف برای نسخه‌ی Xbox One برخوردار خواهند شد.

از نقاط قوت سری هیلو می‌توان به بخش مالتی‌پلیر قوی آن اشاره کرد. اما در کمال تعجب، این بخشی در Spartan Assault وجود ندارد. نبود حالت آنلاین برای یک هیلو نقص بزرگی محسوب می‌شود، مخصوصاً وقتی که این هیلو حالت استراتژیک داشته باشد. در آپدیت‌هایی که بعد از منتشر شدن بازی عرضه شد، سعی شده است با اضافه کردن حالت co-op، کمی این نقص پوشانده شود. همراه با افزوده شدن این بخش، ۵ مرحله‌ی جدید هم اضافه شد که مخصوص حالت co-op طراحی شده‌اند.

y3082 DSC05923 187A2B33 628x352 مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault

مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault

زمان کوتاه هر مرحله، با وجود تعداد تقریباً زیاد آن‌ها، باعث شده‌است که مدت زمان بازی بسیار کوتاه به نظر بیاید. اگر مراحلی که بعداً و با آپدیت‌ها اضافه شده‌اند را در نظر نگیریم، می‌توان بازی را حدوداً ۵ ساعته تمام کرد. اگر اصرار به رد کردن هر مرحله با بالاترین امتیاز ممکن و بیشترین درجه‌ی سختی دارید، این زمان افزایش می‌یابد ولی چیز جدیدی در انتظار شما نخواهد بود. سیستم چک‌پوینتت که مسئول سیو کردن بازی است در طول هر مرحله بسیار کم‌کار است و شاید اصلاً در یک مرحله هیچ ذخیره‌سازی‌ای انجام نشود. همین مراحل کوتاه هم گاهی مشکل می‌شوند و نیاز به تکرار آن‌ها است ولی از نه از اول مرحله!

Spartan Assault قطعاً یک تجربه‌ی ناب هیلویی است، فقط اگر با ماوس و کیبرد بازی شود. با وجود دارا بودن اکثر عناصر سری اصلی، این بازی می‌تواند طرفدارن را راضی کند و آن‌ها را تا تجربه‌ی اصیل نسخه‌ی بعدی سرگرم کند. چون Spartan Assault نام بزرگ Halo را بر دوش دارد و می‌توان گفت هرچه از دوست رسد، نیکوست.

 

Halo Spartan Assault 628x190 مبارزه از نمایی دیگر | نقد و بررسی Halo Spartan Assault

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:,

] [ 10:29 ] [ محمد گیمر ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه