مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

 

 

 

MGS-1

 

 

 

 

 

 

 

چندی پیش در سایت های مرتبط با گیم با کامنت جالبی برخورد کردم. کاربری اعتقاد داشت که Metal Gear Solid، عنوان افسانه ای هیدئو کوجیما در نسخه Ground Zeroes از روی بازی Splinter Cell Black List تقلید کرده است! در ابتدا خیلی به این حرف خندیدم اما بعدها متوجه شدم که شاید آن کاربر نگون بخت(!) نتوانسته داستان متال گیر را درک کرده و دیدش را نسبت به بازی گسترش دهد. بعدها فهمیدم که او تا حدی حق هم دارد. کوجیما آن قدر متال گیر را پیچیده و حماسی کرده که خیلی ها به سمتش نمی روند و خب نتیجه اش هم این می شود که تجربه بازی کردن با یکی از محبوب ترین کاراکترهای دنیای گیم را از دست می دهند! بله بیگ باس یا اسنیک آمده تا دوباره حماسه ای را در متال گیر هیدئو کوجیما خلق کند! اسنیک آمده تا در یک مدت زمان کوتاه خودش را دوباره به ما معرفی کند و بگوید که چه شد تبدیل به یک آنتاگونیست بزرگ شد. چه شد که نهایتا در آغوش فرزندش سالید اسنیک مرد. چه شد که گذشته ای تاریک را پیدا کرد؟ شاید MGS V بتواند پاسخ این سوال ها را به همه ی ما بدهد.

MetalGearCrop 608x365 مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

یک درام تلخ و حماسی:

داستان این نسخه از سری بازی های MGS به سال ۱۹۷۵ و دقیقا یک سال بعد از حوادث نسخه Peace Walker می گذرد. Snake که هنوز به کما نرفته و هنوز سه فرزند یا کلونش یعنی Solid Snake,Solidus Snake و Liquid Snake متولد نشده اند، به همراه اعضای گروه FOX را Camp Omega واقع در کشور کوبا می شود تا دو کودک با نام های چیکو(Chico) و همچنین پاز(Paz) را بیابد. این دو کودک که توسط فردی مرموز به نام Skull Face یا صورت سوخته ربوده شده اند هر دو در نسخه Peace Walker به مخاطب معرفی شدند و طی ارتباطی که با اسنیک و FOX پیدا کردند، اطلاعات زیادی را در مورد این گروه بدست آوردند. Skull Face گروهی را متشکل از نینجاها و همچنین نیروهای ویژه یا SWAT را تشکیل داده و نام این گروه را XOF گذاشته است. همانطور که مشاهده میکنید XOF دقیقا برعکس FOX است و ظاهرا اسکول فیس کینه های قدیمی ای را از اسنیک در سر می پرواند. همانطور که گفته شد اسنیک راهی Camp Omega واقع در منطقه Mother Base می شود. اسنیک متوجه می شود که دوست و همکار قدیمی اش کاز میلر هم در این کمپ حضور دارد و همین امر باعث می شود تا سرنخ های بیشتری را از چیکو پیدا کند. این نسخه پیش زمینه ای برای نسخه اصلی MGS V یعنی The Phantom Pain است که وقایع قبل از کما رفتن او و همچنین روایت تشکیل گروه XOF را شرح می دهد. به طور کلی با توجه به سناریو مفصل و فوق العاده ای که کوجیما برای PP در نظر گرفته است نسخه GZ به عنوان یک پیش زمینه از داستان و سناریو جذابی برخوردار است. اما خب همانطور که می دانید به دلیل کوتاه بودن گیم پلی بازی مخاطب نمی تواند از سناریو خوب بازی استفاده کند و تا با بازی خو میگیرد بازی به اتمام می رسد. کوجیما در نوشتن داستان بازی از Shinta Nojiri و Hidenari Inamura کمک گرفته است که هردو از نویسندگان خوب ژاپنی محسوب می شوند و در ساخت MGS های قبلی هم با کوجیما همکاری داشته اند. جالب است بدانید که سناریو این نسخه کاملا تغییر کرده زیرا قرار بود که در این نسخه اسنیک پیر به تصویر کشیده شود اما همان طور که می بینید سناریو این بازی کاملا عوض شده و بازی چندین سال به عقب رفته است زیرا ما اسنیکی ۴۰ ساله و دارای موهای قهوه ای را در این بازی و The Phantom Pain مشاهده می کنیم!

Metal Gear Solid V Ground Zeroes 2 628x353 مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

شاهکار نسل هشتمی!

قاعدتا باید بدانید که MGS V دارای چه گرافیک منحصر به فردی است! بازی با استفاده از FOX Engine، موتور اختصاصی Konami ساخته شده است و با توجه به این که یک بازی بین نسلی است، دارای یک گرافیک هنری و فنی فوق العاده است. نکته فوق العاده ای که در مورد بازی وجود دارد این است که به جز نورپردازی فوق العاده در پلتفرم های نسل هشتمی، بازی با گرافیک بسیار خوبی بر روی نسل هفتم عرضه می شود. مهمترین ویژگی بازی طراحی منحصر به فرد اجسام و محیط پیرامون اسنیک در طول گیم پلی است. تکسچرهای بهینه و فوق العاده در کنار بافت هایی با جزئیات بالا باعث شده که مخاطب در نگاه اول عاشق GZ شود! نورپردازی بسیار خوب بازی در کنار جلوه های بصری فوق العاده بازی باعث شده که عملا نتوان جز تعریف حرفی را در قبال گرافیک Ground Zeroes زد! در طول بازی شاهد انیمیشن های بسیار نرم و روانی خواهید بود و همچنین شاهد افکت های فوق العاده و باور نکردنی ای نظیر افکت آتش و خصوصا آب خواهید بود. طراحی چهره اسنیک و سایر کاراکترهای اصلی در کنار استفاده از مدل های متنوع برای NPC ها همگی نوید یک طراحی فوق العاده از لحاظ ظاهری و همچنین یک ساختار عالی از لحاظ فنی را به مخاطب می دهد. نورپردازی بازی هم به شکل متعادلی با توجه به تغییرات آب و هوایی بازی طراحی شده است و علاوه بر این موارد شاهد انیمیشن های خوبی در هنگام انفجارها و سایر موارد خواهید بود. فیزیک بازی در هنگام کنترل وسایل نقلیه خود را به خوبی نشان می دهد و تخریب پذیری این وسایل به خوبی قابل مشاهده است. علاوه بر این موارد بازی در امر سایه زنی و ترکیب رنگ ها هم بسیار خوب کار کرده است و شاهد یک محطی باور پذیر و سنگین هستید. هوش مصنوعی NPC ها هم به خوبی از آب در آمده است که در ادامه به آن ها اشاره خواهم کرد. به طور کلی با تجربه بازی چه بر روی نسل هفتم و چه بر روی نسل هشتم، متوجه می شود که GZ دارای یکی از بهترین گرافیک در بین عناوین سوم شخص در چند سال اخیر است. از هرکجا این بازی ایراد بگیرید گرافیک آن رسما بی ایراد است. کوجیما برخلاف اکثر بازیسازان از کنسول های نسل هفتمی به خوبی استفاده کرده است و شاهد اختلاف فاحشی بین نسخه های نسل هفتمی و هشتمی این بازی نیستیم. برخلاف عناوینی مثل BF4 یا Need For Speed Rivals که اختلاف گرافیکی بین نسخه های نسل هفتمی و هشتمی آن بیداد میکرد!

Metal Gear Solid V Ground Zeroes 8 628x353 مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

خوب و شنیدنی!

همان طور که می دانید به جای آقای دیوید هیتر(David Hayter) که سابقا وظیفه صداپیشگی اسنیک را بر عهده داشت، Kiefer Sutherland، بازیگر سریال ۲۴ انتخاب شده است و این بار نوبت او است که به جای اسنیک، کاراکتر محبوب صنعت گیم صحبت کند! ساترلند کار خود را به خوبی و به نحو احسن انجام داده منتهی علاقه مندان به این سری هنوز هم دیوید هیتر را ترجیح می دهند و به عقیده منتقد هم هیتر می توانست گزینه بهتری برای صداپیشگی اسنیک باشد. همچنین در ماموریت Deja Vu نیز ساترلند به جای سالید اسنیک جوان صحبت می کند که سابقا هیتر وظیفه صداگذاری وی را هم بر عهده داشت. موسیقی های این نسخه هم همانند نسخه چهارم توسط Harry Gregson-Williams، آهنگساز توانای آلمانی ساخته شده است که کارش را همانند نسخه چهارم به نحو احسن انجام داده و قطعه های ملایم و همچنین قطعه های حماسی خوبی را برای این قسمت از بازی تدارک دیده است.

Metal Gear Solid V Ground Zeroes 1 628x353 مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

هشدار! اسنیک مشغول خزیدن است!

بازی از نظر گیم پلی دچار تغییرات چندانی نشده و هنوز هم استانداردهای MGS 4 در بازی وجود دارد. تنها تغییری که در ریشه و هسته مخفی کاری بازی وجود دارد تغییر در سیستم مبارزات است. بدین معنا که اسنیک می تواند با یک الی دو دشمن به صورت مستقیم و با استفاده از مسلسل دستی مواجه شود و در صورتی که یک لوکیشن خاص دارای تعداد زیادی محافظ باشد شما تحت هیچ شرایطی نمی توانید با استفاده از درگیری های مستقیم حتی بر روی درجه سختی های پایین تر مرحله را رد کنید. المان هایی که در بازی برای مقابله با مخفی کاری وجود دارند عبارتند از اتومبیل ها و هلیکوپترهای گشتی و همچنین پروژکتورهایی که سرتاسر کمپ را روشن کرده و چک می کنند. این نوع موارد در کنار تجمع بیش از حد NPC ها در یک نقطه باعث شده است که بازی دارای گیم پلی سختی باشد. بازی چیزی حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه را هم به روز اختصاص می دهد که البته بخش آسان تری از گیم پلی بازی را تشکیل می دهد. مکانیزم درگیری های تن به تن هم با استفاده از یک دکمه ساده صورت پذیر است و اسنیک هم می تواند به راحتی دشمن را از پای در بیاورد. سیستم اعتراف گیری از دشمنان هم همچنان وجود دارد و می توانید با گرفتن اسلحه به طرف یک NPC یا گذاشتن چاقو زیر گلوی وی، از او در مورد مکانی که می خواهید به آن بروید یا هدفی که دارید بازجویی کنید. در صورت مشاهده با یک دشمن چند ثانیه وقت دارید تا وی را به قتل برسانید در غیر این صورت وی با فعال کردن آژیر خطر یا فریاد زدن و یا حرف زدن در بی سیم و رادیو، سایرین را خبر می کند و خب با توجه به این که سری بازی های MGS المان های بازی ای مثل Hitman نظیر مخفی شدن در کمد و سطل آشغال را ندارید به ناچار مجبورید بازی را دوباره از چک پوینت قبلی شروع کنید. جالب است که بدانید در این نسخه از سری بازی های MGS قابلیت استفاده از وسایل نقلیه نظیر تانک و جیپ را دارید که البته بیشتر در اواخر بازی و برای فرار کاربرد دارند.

Metal Gear Solid V Ground Zeroes 6 628x353 مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

اسنیک برای مشاهده دشمنان یا اهداف خاصی می تواند از یک نوع دوربین خاص استفاده کند. با استفاده از این دوریبن وی میتواند یک دشمن را علامت گذاری و یا Mark کند و همین امر باعث می شود که بتوانید تمامی حرکات آن دشمن یا NPC خاص را زیر نظر بگیرید. می توانید حتی حرکات وی را از پشت دیوارها هم مشاهده کنید. اسنیک از چند نوع اسلحه به اضافه ابزارهایی مثل C4 یا نارنجک استفاده کند. وی اسلحه های خاصی برای مخفی کاری دارد و همچنین می تواند از یک سلاح کمری و یک مسلسل دستی مثل MP5 استفاده کنید که البته می توانید آن را به صورت Silent نیز در بیاورید. حرکات اسنیک بسیار نرم تر از قبل شده و همچنین جرئیات هوش مصنوعی NPC ها هم بسیار افزایش یافته است. دیگر شاهد حرکات تکراری از سوی آن ها نیستید و احتمال این که مسیر حرکت یا نوع رفتار یک دشمن در یک چک پوینت جدید با چک پوینت قبلی فرق کند. همچنین اسنیک می تواند در سه حالت ایستاده، نشسته و خوابیده حرکت کند. اسنیک همچنین می تواند به شکل نیمه اتوماتیک کاور بگیرد. وی به صورت خودکار در حالت کاور گیری قرار می گیرد. همچنین در طول بازی می توانید به چند شکل بازی را ادامه دهید. یعنی می توانید گیم پلی کوتاه بازی را به شکل های گوناگون ادامه بدهید و حتی انتخاب هایی را هم در این راه خواهید داشت. پس بازی گیم پلی غیر خطی ای را دارد و همچنین از المان های بازی های سندباکس نظیر مراحل فرعی غیر مرتبط با بازی هم بهره مند است. برای پلتفرم های سونی یعنی PS3 و PS4 بازی دارای ماموریتی تحت عنوان Deja Vu است که در آن می توانید کنترل سالید اسنیک جوان را دقیقا با همان شکل و شمایل نسخه اول بازی به دست بگیرید و در ماموریتی که برای پلتفرم های مایکروسافت یعنی Xbox One و Xbox 360 وجود دارد شما می توانید کنترل رایدن را بر عهده بگیرید و از قابلیت های وی در MGR در این ماموریت بهره مند شوید. این ماموریت که Jamais Vu نام دارد همانند Deja Vu دارای محتواهای خاصی نظیر کنترل وسایل نقلیه است.

Metal Gear Solid V Ground Zeroes 7 628x353 مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

به طور کلی گیم پلی بازی اگر کوتاه نبود می توانست بسیار جذاب تر باشد. گرچه کوجیما علاوه بر این مورد المان های انقلابی و جدیدی را که برای Phantom Pain در نظر گرفته است را برای MGS GZ قرار نداد و نهایتا تصمیم گرفت این بازی را در قالب یک پیش زمینه جمع و جور برای مخاطبان عرضه کند. این بازی با قیمت ۳۰ دلار عرضه شده است که با توجه به مدت زمان کوتاهش بسیار گران است و خب در صورتی که قصد دارید بازی را برای نسل هشتم تهیه کنید خب قاعدتا ضرر خواهید کرد.

Metal Gear Solid V Ground Zeroes 628x353 مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

نتیجه گیری:

MGS V: Ground Zeroes به عنوان یک پیش زمینه برای نسخه Phantom Pain یک شاهکار بود! قبول دارم گیم پلی کوتاهی داشت و تهیه نسخه اورجینال آن هم چندان مقرون به صرفه نبود منتهی چه کسی تضمین می کند که بتوانید چنین عناوین نابی را در سبک مخفی کاری پیدا کنید؟ GZ گیم پلی فوق العاده روانی دارد و داستان و سناریو هیجان انگیزی حتی در این یک ساعت دارد. در مورد گرافیک آن هم صحبتی نمیکنم و شما را با تصویر گیم پلی بازی تنها می گذارم! مطمئن باشید تجربه نکردن این بازی اشتباه بزرگی است. دیگر خود دانید!MGS Rate 628x343 مار میهن پرست | نقد و بررسی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:,

] [ 10:22 ] [ محمد گیمر ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه